LE REPAS FRUGAL D’UN MEROU | Pascal Piro

Pascal Piro né à Rodez (Aveyron) le 19 septembre 1963.

L’artiste Peintre a passé ses premières années dans le Gard à Nîmes.

Il s’installe ensuite  avec ses parents dans la ville de Vence (Alpes Maritimes) où il apprendra les arts de la peinture au conservatoire avec son professeur lui enseignant sa passion.

1983,  il monte à Paris et y fait la rencontre de monsieur Paul Jolas, professeur de lettres, critique d’art  directeur de la bibliothèque Georges Duhamel des Yvelines et président du salon d’art de Mantes.

Cette collaboration lui permettra de s’affranchir naturellement dans diverses expositions où son style surréaliste de figure et de récit va construire progressivement sa personnalité.

Remarqué à l’école nationale supérieure des beaux arts de Paris par Mr Novarina Architecte en chef des musées et palais nationaux, il présente ses travaux dans divers expositions Parisiennes et chemine naturellement dans la voie de ce mouvement.

Explorant les mouvements de l’époque dadaïste et surréaliste en Affection pour le travail de Tanguy Ernst Man Ray Tzara Chirico Magritte et bien d’autres, son travail s’appuie très souvent d’une documentation historique, scientifique et ou mythologique.

Sa peinture (véritable traduction d’histoires imagées) reflète un aspect esthétique affirmé contredisant les valeurs fondamentales du surréalisme pur qui se veut libéré du contrôle de la raison, en dehors de toute préoccupation esthétique ou morale.

Sources (cf http://fr.wikipedia.org/wiki/Surréalisme ).

 

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Painting: Oil on Wood.

The top of the table show one angel who falls in the water, it sounds the bell to with lunch. The pocket watch broke, marking off the hour of lunch when everything freezes. Everyone eats:

Seagull (top left of the table) caught a crab who a the octopus grabbed himself ; Octopus caught by Nere (child) primitive sea god, known as the “Old Man of the Sea” (historically older former than Poseidon).

the horse to his apple, the dog to this bone, gulls (middle and bottom left of the table)
flying over the sea for their fish, the fisherman-martin caught in its beak one mullet (under the belly of the horse).

Doris (daughter of Oceanus and Tethys Nereus married, of which she will have fifty daughters,
known as the Nereids) is attached to the leg of the mare and gets distracted by butterflies. Under his right hand the world ocean is shown in which a blob-Fish (fish gelatinous deep sea). With his left hand and with a pilum (spear Roman legionnaires) it harpooned grouper for her meal

Finally, grouper which in turn wants to eat, opens his mouth (bottom of the table) and sucks the horse that connects the whole scene lying on top of him.

The whole history indicator reduced to its title, for nature decides otherwise in reality. A fish eating a horse being not possible ! ; And since no meal is planned for this latter being the only one able to eat, he will be satisfied with the plankton can one think “frugal” of course !

the blue spheres (top right) simulate the points of lights under water, yellow spheres of Naples and turned green purple hues (middle right) simulate the iridescent fish scales of grouper in the depths, while the spheres yellow ocher and brown (bottom left) will have the color of clotted blood of the fish.

Color found in the food preparation dear to our humble fishermen Provence,

I speak of the true bouillabaisse.

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